استاد مجسمه ساز « ارژنگ »

arzhang2

مرحوم استاد حاج اسماعیل ارژنگ از جمله چهره ی برجسته وماندگار هنرمجسمه سازی درتاریخ معاصر ایران است.این هنرمند نام آوربعد از اتمام تحصیلات و آموختن هنرمجسمه سازی،درآسمان هنرکشورمان درخشیدن گرفت واز آن پس آثاربه یادمانی ازخود به یادگار نهاد که بعضعی از آنها در داخل کشورو شماری هم درخارج ازکشور درموزه هایی چون لوور پارسین نگهداری می شود. استاد ارژنگ در شهر مشهد در خانواده ای زاده شد که اغلب از هنرمندان عصر خود بودند.پدرش مرحوم استاد غلام رضارحیم زاده ارژنگ (متوفای ۱۳۴۰) که اصالتا” از اهالی قفقاز و از مهاجرین دوره قاجاربود، بنیان گذار «مجسمه سازی»در ایران به شمار می رفت و استاد ارژنگ نیز ابتدااین هنر را از دستان پدر آموخت و بعدها هم راهش را ادامه داد و در طول ۷۷سال فعالیت خود آثار فاخری را پدید آورد. وی اولین کتاب آموزشی الگوی نقاشی را در ایران تهیه نمود و شیوه قلم زنی نقش برجسته را نیز بنیان گذارد. علاوه براین مجسمه هایی را طراحی وساخت که از جمله ی آنان می توان مجسمه گُشتاسب در میدان حُر تهران، حجاری سنگی عدالت انوشیروان ساسانی در بدنه کاخ دادگستری تهران، مجسمه پروین اعتصامی درتبریز، مجسمه میرزاکوچک جنگلی در خانه اش واقع در استادسرای رشت و همچنین مجموعه مجسمه های شهر فومن را نام برد که درنیمه اول دهه ی سال ۱۳۵۰ در دوره ی شهرداری مرحوم نصرت ا…فرهی (۱۳۸۶-۱۳۱۰) ساخته و نصب شدند و چندی بعد همان مجسمه ها بود که شهرفومن را به «شهرمجسمه های ایران » ملقب کردند. حاج اسماعیل ارژنگ متولد سال ۱۲۹۹ ﻫ .ش در شهر مشهد مقدس بودند که پس از سالها فعالیت هنری در عرصه ی طراحی و ساخت مجسمه، سرانجام در اسفندماه ۱۳۸۹ دارفانی را وداع نموده و به سرای باقی شتافتند. به نظر می رسد ایشان نیز همانند مرحوم استاد رسام ارژنگی تبریزی( ۱۳۵۴-۱۲۷۱ ﻫ .ش)- از چهره های برجسته و ماندگار هنر نقاشی و مینیاتور- باالهام از کتاب مصور « ارژنگ » اثرمانی نقاش دوره ساسانی ، نام خانوادگی ارژنگ را برای خود برگزیده بود .

کیوان پندی

ارسال نظر

قدرت گرفته از وردپرس | قالب دارینا فارسی شده توسطقالب های فارسی برای وردپرس