امیر شعبانی پور فومنی؛هنرمندی از شهرمجسمه ها

amir-shabanipour2

«امیر شعبانی پور فومنی» در تاریخ ۱۳۵۸/۴/۱در شهرستان فومن به دنیا آمد. وی دوره های ابتدایی و راهنمایی در شهرستان فومن طی نمود و پس از آن در شهر رشت دیپلم فنی حرفه ای را در رشته گرافیک گرفت .درسال ۸۲ درشته نقاشی (کارشناسی) پذیرفته شد و درسال ۱۳۸۴ در همین رشته موفق به کسب مدرک کارشناسی ارشد از دانشکده هنر و معماری تهران گردید . وی در حال حاضر به تدریس در دانشگاه هنر و معماری گیلان (عضو هیئت علمی) مشغول است.

تحصیلات:
کارشناسی ارشد : نقاشی / دانشکده هنر و معماری / تهران مرکز ۱۳۸۴
کارشناسی: نقاشی / دانشکده هنر و معماری / تهران مرکز ۱۳۸۲
دیپلم : گرافیک / هنرستان حرفه ای ولی عصر (عج) / رشت ۱۳۷۶

سوابق وفعالیتها:
• عضو رسمی انجمن تصویرگران ایران
• عضو افتخاری انجمن تصویرگران فرانسه
• ۱۲ سال سابقه کار در رشته تصویر سازی
• عضو هیئت داوری و اجرایی دومین نمایشگاه بین المللی لغت نامه ها با گروه نقطه ۱۳۸۶
• سابقه همکاری با مجلات سروش و کیهان بچه ها، رشد کودک و نوجوان ،باران و ناشرین کتاب کودک و نوجوان
• بیش از هفده کتاب چاپ شده در ایران
• سه دوره نامزد دریافت جایزۀ بهترین تصویرگر مطبوعاتی کشور
• چاپ تصویری از کارهای ایشان بر روی پوستر و کاتالوگ نمایشگاه سه نسل از تصویرگران ایران در مانتوآ ایتالیا۲۰۰۸ ( به انتخاب هیئت ایتالیایی)
• چاپ دو عنوان کتاب ( روباه – رنگین کمانی از کفش ) در کشور کره جنوبی
• انتخابی ۳۸ نفره ی بیست و هفتمین دوره نمایشگاه تصویرگری سارمده ایتالیا ۲۰۱۰ (بعنوان تنها ایرانی)

نمایشگاههای داخلی
۱۳۸۷-نمایش آثار گروهی از اعضای انجمن تصویر گران ایران با عنوان « چاپ دستی » – خانه هنرمندان
۱۳۸۷- نمایشگاه تصویر سازی دو نفره ( گالری اُو) رشت
۱۳۸۶-نماشگاه گروهی تصویر سازی با عنوان « یک قدم مورچه ای » گالری زنگار ۱ تا ۵ تیر
۱۳۸۶- نمایشگاه سالانه اعضای انجمن تصویرگران کتاب کودک- خانه هنرمندان
۱۳۸۶- نمایشگاه هنر جوان در بخش تصویر سازی- موزه هنرهای معاصر
۱۳۸۵-نمایشگاه گروهی تصویر سازی با عنوان « هشت پا » ۴ تا ۱۴ آذر تهران گالری لاله
۱۳۸۴-اولین نمایشگاه سالانه طراحی کرج- خانه هنر و آفرینش
۱۳۸۴- دومین جشنواره تصویر سازی کتاب درسی، با عنوان « باز باران »
۱۳۸۳- اولین جشنواره تصویر سازی کتاب های درسی، دوره ابتدایی، با عنوان « یادهای کودکی »
۱۳۸۱- پنجمین نمایشگاه آثار تصویر گران کتاب کودک با عنوان جهان عاشقانه ها
۱۳۸۱-نمایشگاه تصویر سازی با عنوان خیال و رویا در فرهنگسرای خیال

نمایشگاههای خارجی :
۲۰۱۳ – نمایشگاه بین المللی سالانه تصویر گری کتاب کودک و نوجوان بولونیا- ایتالیا
۲۰۱۲-نمایشگاهی از آثار تصویر گران ایران در آلمان ( ۱۳ اردیبهشت – ۱۳۹۱ ) گالری فراپانت هامبورگ
۲۰۱۲-برگزیده نمایشگاه تصویرسازی شارجه(Sharjeh Illustration Awards) – اردیبهشت ۱۳۹۱ – امارات
۲۰۱۱ – دو سالانه تصویرگری کتاب کودک و نوجوان بلگراد- صربستان (چهل و هشتمین دوره)
۲۰۱۱ – نخستین نمایشگاه فرهنگی تصویرگری های ایرانی در آلمان( ۲۴ اردیبهشت ماه ۱۳۹۰ ) گالری نیوروتیتان واقع در شهر برلین
۲۰۱۰ – نمایشگاه تصویرگری سارمده بیست و هفتمین دوره – ایتالیا
۲۰۰۹-نمایشگاه بین المللی سالانه تصویر گری کتاب کودک و نوجوان بولونیا- ایتالیا
۲۰۰۹- نمایشگاه گروهی تصویر سازی با عنوان رویای ایرانی ۲۳ تا ۳۰ مارس بولونیا- ایتالیا
۲۰۰۹- نمایشگاه تصویر سازی با عنوان Dios mile nove mundos a ceu aberto پرتغال
۲۰۰۸-نمایشگاه سه نسل از تصویر گران ایران در کاخ سلطنتی «پالازو دِلارا جیونه»در یکی از شهرهای شمالی ایتالیا(مانتوآ)
۲۰۰۸-نمایشگاه تصویر گری بارییرو با عنوان«هزار و یک شب» – پرتغال
۲۰۰۷-دو سالانه تصویرگری کتاب کودک و نوجوان براتیسلاوا – اسلواکی
۲۰۰۷-دو سالانه تصویرگری کتاب کودک و نوجوان بلگراد – صربستان
۲۰۰۷-دو سالانه تصویرگری کتاب کودک و نوجوان کنکور نوما – ژاپن
۲۰۰۷-نمایشگاه بین المللی سالانه تصویر گری کتاب کودک و نوجوان بولونیا –ایتالیا
۲۰۰۵ -دو سالانه تصویرگری کتاب کودک و نوجوان براتسیلاوا- اسلواکی
۲۰۰۵-دوسالانه تصویرگری کتاب کودک و نوجوان بلگراد- صربستان
۲۰۰۵-دو سالانه تصویر گری کتاب کودک ونوجوان کنکور نوما- ژاپن
۲۰۰۵- نمایشگاه گروهی تصویر سازی درگالری پولیتیکنز -دانمارک

رویداد ها و جوایز :
• دیپلم افتخار سالانه تصویرگری کتاب کودک و نوجوان بولونیا- ایتالیا ۲۰۰۹
• دیپلم افتخار سالانه تصویرگری کتاب کودک و نوجوان بولونیا- ایتالیا ۲۰۰۷
• دریافت پلاک و جایزۀ تشویقی از دو سالانه تصویرگری کنکور نوما – ژاپن ۲۰۰۷
• دریافت پلاک و جایزۀ تشویقی از دو سالانه تصویرگری کنکور نوما – ژاپن ۲۰۰۵
• دیپلم افتخار و دریافت جایزۀ سوم هنر جوان ۱۳۸۶
• لوح تقدیر و دریافت جایزۀ دوم برای تصویر سازی روبا و زاغ از کتاب فارسی دوم ابتدایی آذر ۱۳۸۴
• دریافت قلم بلورین و لوح تقدیر بهترین تصویرگری مطبوعاتی کشور در دهمین دوره – مرداد ۱۳۸۲

مهمترین کتابهای منتشر شده:
۱-خرگوش باهوش و مامان زاغی / نشرشباویز
۲-رنگین کمانی از کفش / نشر شباویز
۳- روباه / نشرشباویز
۴-نگهبان خورشید / نشرشباویز
۵-پشت و رو شده ها / نشرامیر کبیر(کتابهای شکوفه)
۶-ششمین فرزند خانوم موشه / نشرامیر کبیر(کتابهای شکوفه)
۷- بالهایت راکجا جاگذاشتی ؟ / نشرافق
۸-قویترین موجود دنیا …
۹- قصه های شیرین ایرانی (هفت اورنگ ) جامی / نشرسوره مهر
۱۰-کوه مرا صدا زد / نشرسوره مهر
۱۱- مجموعه ی دوازده جلدی مولانا(طوطی و بقال) / نشر کانون پرورش فکری کودکان و نوجوان
۱۲-در رمز و راز / نشر کانون پرورش فکری کودکان و نوجوان
۱۳- زمینی که همینطور می لرزید / وزارت اموزش و پرورش سازمان پژوهشی و برنامه ریزی اموزشی
۱۴-یک دانه بادام / وزارت اموزش و پرورش سازمان پژوهشی و برنامه ریزی اموزشی
۱۵-چوپان کوچک / وزارت اموزش و پرورش سازمان پژوهشی و برنامه ریزی اموزشی
۱۶- صدمین جزیره جزیره ی فلامینگوها / وزارت اموزش و پرورش سازمان پژوهشی و برنامه ریزی اموزشی
۱۷-فارسی کلاس سوم ( بخوانیم) / وزارت اموزش و پرورش سازمان پژوهشی و برنامه ریزی اموزشی
۱۸-یک قدم مورچه ای / انتشارات گاج

جدیدترین تالیفات:
امیر شعبانی پور فومنی، درک و فهم خلاقیت تصویری در کودکان، دوازدهمین همایش علمی – پژوهشی دانشگاه گیلان .۱۳۹۰

روزنامه ایران، درشماره ۴۴۲۷ به تاریخ ۱۳۸۸/۱۱/۱۳ (زندگی متفاوت ،ص ۱۵) مصاحبه ای بااین هنرمند فومنی انجام داده که باهم می خوانیم:

جایزه های جهانی برای نگهبانی از خورشید
گفت وگو با امیر شعبانی پور، تصویرگر برگزیده سال ۲۰۰۹
«نگهبان خورشید»، رازهایی برای گفتن دارد. رازهایی از دل سرزمین های سرسبز شمالی، رازهایی از رنگ های واقعی روزگاران تصویرگر جوان، دوران کودکی اش را با آرزوی بازی با دوچرخه و رویای «ماشین» گذراند و در سال های نوجوانی و جوانی این آرزوها به اوج خود رسید. رویای دوچرخه او را به حرکت به سوی آینده واداشت. حرکت در عمق داستان های کودکان. هنرمند جوان با دوچرخه راه را طی کرد، به «روباه» رسید و «نگهبان خورشید» شد. «امیر شعبانی پور فومنی» در سال ۱۳۵۸ در شهرستان فومن به دنیا آمد. پس از گذر از کوچه پس کوچه های کودکی، در شهر رشت دیپلم فنی حرفه ای را در رشته گرافیک گرفت. در رشته نقاشی موفق به کسب مدرک کارشناسی ارشد شد. او با طلوع یک نقطه نورانی در زندگی اش تصویرگری ۱۵ کتاب کودک را به عهده گرفت .

آغاز علاقه مندی شما به رشته نقاشی از چه زمانی بود؟
از کودکی عناصر بصری کارهایم «دوچرخه» و «ماشین» بود. بیشتر دوست داشتم این دو تصویر در نقاشی هایم باشد. از بچگی به نقاشی علاقه داشتم ولی می توانم بگویم اوج شکل گیری عشق و علاقه ام به این رشته، در دوره دبیرستان و دانشگاه بود.
دوره دبیرستان چگونه گذشت؟
در دوره راهنمایی در شهرستان فومن تحصیل کردم ولی دوره دبیرستان را در هنرستان حرفه ای ولیعصر مشغول به تحصیل شدم. دوران دبیرستان بسیار جذاب و خاطره انگیز بود. رشته تحصیلی ام را دوست داشتم ولی در عین حال مجبور بودیم به دلیل اجرای پروژه ها در هنرستان در ارتباط با تصویرسازی و طراحی، بسته بندی و پوستر و… به درک کوچکی از غول گرافیک در دنیای هنرهای تجسمی برسیم.
درک تصویرگری شما از چه زمانی آغاز شد؟
دوران دانشگاه. ابتدا رشته گرافیک را انتخاب کرده بودم ولی خوشحالم که در رشته نقاشی قبول شدم.
چرا؟
زیرا علاقه فردی و شخصی من از شروع دوران تحصیلم در دانشگاه بود که حاصل آن مجموعه ذهنی و شخصی اثرهایم است.
هنر تصویرگری تان چگونه کشف شد؟
سال دوم دانشکده یک روز مجموعه کارهایم را به یکی از دوستانم نشان دادم و او با خونسردی خاصی گفت: «چرا معطلی برو در مطبوعات کارهایت را ادامه بده». من نیز با تشویق او وارد این عرصه شدم.
در چه مجلاتی کارتان را ادامه دادید؟
حدود ۷ سال پیوسته با مجلات سروش، کیهان و رشد همکاری کردم البته در این فاصله چند سفارش کتاب از ناشران کتاب کودک گرفتم.
در مجموع برای چند کتاب کودک تصویرگری کردید؟
۱۵ جلد. بعضی هایش چاپ شده، تعدادی در حال چاپ است و تعدادی دیگر در دست تولید است.
چقدر از کار تصویرگری خود راضی هستید؟
وقتی به گذشته می نگرم بعضی از کتاب های اول را دوست ندارم زیرا احساس می کنم تصویرهای آن کتاب ها از سایر هنرمندان اثرپذیرتر بوده است.
کدام تصویرگری های کتاب کودک را بیشتر دوست دارید؟
از کتاب ششم و هفتم بود که کارم به شکل جدی شروع شد یعنی از کتاب «روباه» که عاشق آن هستم.
کتاب «روباه» چه ویژگی متمایزکننده ای از سایر کتاب هایتان داشت؟
این کتاب فضایی را که می خواستم داشت و امضای کاری ام رسماً از آن شروع شد. در این کتاب کارهایم، عناصر داستانی و شخصیت سازی ام شخصی تر شد. رنگ ها را شخصی تر می کشیدم. در این کتاب سعی کردم کودک را با تصاویر به چالش بکشم. کتابی که نتواند ذهن کودک را به چالش بکشد نمی توانیم به آن ارزش ادبی بدهیم.
شخصی تر شدن کارهایتان یعنی چه؟
گاه پیش می آید هنرمند در خلق آثار هنری اش، تحت تاثیر اثر هنری سایر هنرمندان قرار می گیرد و شکل ها سمت وسویی دیگر می یابند اما من در آثار اخیر سعی کردم با توجه به ذهنیات و نگاه هنری خودم تصویرگری کنم مثلاً رنگ خورشید من شخصی تر شده زیرا آن را به رنگی خاص و سبک خودم می کشم.
این رنگ شناسی شخصی شما از چه تاثیر می پذیرد؟
علایق شخصی و رنگی که می گویم حتی در لباس پوشیدنم هم پیداست. بیشتر سعی می کنم لباس هایی با رنگ شاد بر تن کنم و همه اینها به شرایط زندگی من بازمی گردد. کودکی ام در طبیعت استان گیلان گذشته است قطعاً درکی که از رنگ سبز یا زرد و آبی دارم با یک هنرمند از نواحی مرکزی ایران متفاوت است به همین خاطر تمام تلاش خود را کردم تا از این استعداد درونی استفاده کرده و تصویرها را شخصی تر کنم.
آیا تصویرگری در ایران به شکل حرفه ای یا نیمه حرفه ای است؟
برای این که ما به تعریف حرفه ای بودن برسیم به فاکتورهای تشکیلات و انجمن های قدرتمند که آثار تصویرگری را به صورت نمایشگاه های سالانه یا دوسالانه برگزار می کنند و به دفاع از حقوق قشر حرفه ای خود می پردازند، اخلاق حرفه ای و فردی و تولید تصاویر ارزشمند که جنبه های خلاقانه داشته باشد نیاز داریم.
همچنین دغدغه ناشران آن است که یک کتاب شیک تولید کنند که همه جنبه های تصویرگری را داشته باشد و با فرم و شکل کاملاً زیبا طراحی شود که مانع بزرگی سر راه خلاقیت در عرصه تصویرگری است.
تولید ادبیات غنی و عمیق مکمل اصل تصویرسازی و تصویرگری است که متاسفانه در حال حاضر خوب عمل نمی شود و یا در حد کافی و استاندارد نیست و با این موارد ذکر شده می توانیم بگوییم تصویرسازی در ایران به شکلی نیمه حرفه ای دنبال شده و نیازمند تلاشی مضاعف برای رسیدن به تصویرگری حرفه ای است.
از کودکی به قصه علاقه داشتید یا کتاب قصه؟
کتاب قصه را چون تصویر داشت بیشتر دوست داشتم. من با تصویر بیشتر ارتباط برقرار می کردم از این رو بیشتر از کلمات و داستان ها تمایل داشتم کارتون ببینم تا مادر و پدربزرگ یا مادربزرگ برایم قصه بگویند. البته کارتون هم با ادبیات همراه بود ولی من بیشتر از کلمات و داستان ها و تصاویر آن کارتون ها در ذهنم تثبیت شده است.
بیشتر دوست دارید کتاب داستان طراحی کنید یا شعر کودکانه؟
داستان را بیشتر می پسندم، چون متاسفانه شعرهای خوبی تولید نمی شود و البته گاه داستان ها از این قاعده مستثنی نیستند.
از نظر شما مشکلات داستان های کودکانه چیست؟
این که آنها مسئله یا موضوع نوینی را بیان نمی کنند. وقتی ما ادبیات غنی داشته باشیم می توانیم تصاویر غنی تولید کنیم. ادبیات و تصویرگری هر دو همپای هم پیش می روند و باید داستان پردازی برای کودکان قوت بیشتری بگیرد.
داستان پردازی کدامیک از کتاب های کودتان را بیشتر دوست داشتید؟
نگهبان خورشید، متن دوست داشتنی دارد. داستان آن مربوط به اژدهایی است که خورشید را گروگان گرفته و یک خروس آن را نجات می دهد.
با این حساب کار «نگهبان خورشید» تصویرگری خلاقانه تری داشت؟
تمام تلاش خود را کردم که تولیدی خلاقانه داشته باشم. خروسی را طراحی کردم که وجود خارجی نداشت و من باید ابتدا طرح آن را در ذهنم می کشیدم و بعد با درگیری ذهنی فرم و رنگ به آن داده و شکل ساخته می شد. هر هنرمندی اگر درگیر مسائل کاری و هنری اش شود قطعاً کار ممتازتری خواهد داشت.
تصویرگری این اثر چند ماه طول کشید؟
۶ ماه.
آثار هنری تان به جشنواره هم راه یافت؟
بله کتاب نگهبان خورشید به لحاط تصویرگری در جشنواره سال ۲۰۰۷ «براتیسلاوا» منتخب شد. در جشنواره «باری یرو» پرتغال در کاتالوگ چاپ شد. در جشنواره ۲۰۰۹ بلونیا جزو منتخبین بود و دیپلم افتخار گرفت و آخرین بار نیز به دعوت مدیر جشنواره «سارمده» ایتالیا به عنوان تنها ایرانی شرکت کننده در جشنواره جزو ۳۸ نفر برگزیده انتخاب شد.
تصویرگری داستان های کلاسیک یا قدیمی را هم انجام می دهید؟
بله از میان مجموعه ۱۲ جلدی داستان های مولانا که به همت کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان انجام شد. داستان «طوطی و بقال» را تصویرگری کردم.
از این کار نیز رضایت داشتید؟
بله به عنوان اولین داستان کلاسیکی که ساخته شد راضی ام.
چطور؟
سعی کردم در طراحی و جنبه های ایرانی بودن و پلان بندی تصاویر و تفکری که در داستان بود با تصاویر هماهنگی ایجاد کنم و خلاقیت بیشتری به کار بندم.
برای تصویرگری آثار هنری تان مطالعه هم می کنید؟
بله مطالعه و داشتن اطلاعات درباره یک پدیده اثر را ارزشمندتر می کند. در داستان «طوطی و بقال» که یک داستان سنتی است نیاز داشتم با نوع معماری، شکل پوشش و بافت کاروانسراها در آن ایام آشنایی بیشتری پیدا کنم. حتی برای رنگ شناسی عناصر سنتی و تاریخی نیازمند اطلاعاتی دقیق بودم که از راه مطالعه کتب تاریخی و خود داستان طوطی و بقال مولانا آن را تصویرگری کردم.
شناخت از کودکان چقدر به شما و کارتان کمک می کند؟
خیلی. من در یک رابطه با کودکان هم به آنان یاد می دهم و هم از آنان یاد می گیرم. یک نکته که باید درباره همه کودکان دقت داشته باشیم این است که کودکان درک بالایی دارند و می فهمند و این نکته همواره به من کمک می کند تا برای آنان تصاویر ارزشمندی تولید کنم و آنها را با خود همراه کرده و به چالش کشم. قلم را برداشته و تصویر خاطرات زندگی ام را می کشم. سبز پررنگ برای روزهای کودکی ام که هنوز خاطرات رنگی اش در ذهنم ماندگار شده و آبی روشن برای روزهایی که مرا با دنیای تخیلی کودکان آشنا کرد.

«با آرزوی موفقیت بیش از پیش برای این هنرمند خوب فومنی»

۳ دیدگاه

  1. احمدd می‌گه:

    فومن با داشتن چنین هنرمندانی باید به خود ببالد

    پاسخ دادن
  2. سلام اقا امیر فومن که هیچ گیلان به چنین هنر مندی باید افتخار کنه
    شما شوراء چیزی میشید من میدونم

    پاسخ دادن
  3. ابراهيم يعقوبي می‌گه:

    افتخاریست برای من که با استاد از کودکی بزرگ شدم و شاهد بودم چه چقدر زحمت می کشید و چقدر عاشقانه کارهایش را دنبال می کرد.
    درود بر استاد امیرخان شعبانی پور

    پاسخ دادن

نظر به ابراهيم يعقوبي

قدرت گرفته از وردپرس | قالب دارینا فارسی شده توسطقالب های فارسی برای وردپرس