نگاهی نقد گونه به فیلم محمد رسول الله(ص) اثر مجید مجیدی

image328678

محسن خورشیدی / در سفری که به تهران داشتم فرصت مغتنمی دست داد تا در یکی از بهترین و با کیفیت ترین پردیس های سینمایی پایتخت ،پردیس آزادی به تماشای فیلم سینمایی محمد رسول الله(ص) بنشینم. سه گانه سینمایی که اولین مجموعه آن که به دوران کودکی پیامبر اسلام می پردازد به نویسندگی و کارگردانی مجید مجیدی فرصتی برای اکران یافته است. این فیلم با بهره گیری از بازی بازیگرانی چون مهدی پاکدل ، علیرضا شجاع نوری، ساره بیات، محسن تابنده،مینا ساداتی،داریوش فرهنگ،محمد عسگری،صادق هاتفی،رعنا آزادی،آرش فلاحت پیشه،… که در حد و بضاعت خود توانسته اند باری از دوش فیلم بردارندبه همراه ۴۰۰ بازیگر اصلی و ۶۰۰ بازیگر فرعی که نقش های مختلف و متنوع این پروژه سینمایی را به سر انجام رسانده اند در ضمن مجیدی در ساختن این فیلم از چندین هنرمند شاخص که در سطح جهان مطرح هستند نیز یاری گرفته است که تعدادی از آنها صاحب عنوانند هنرمندانی چون: ویتوریواستورارو فیلمبردار ایتالیایی برنده سه دوره جایزه اسکاربهترین فیلمبرداری درمقام تصویربردار، روبرتو بینیانی در جایگاه تدوین گر،میلین کرکاکلوکویچ بعنوان طراح صحنه،مایکل اوکانر طراح لباس،اسکات اندرسون ناظر جلوه های ویژه،جانه تودروسی گریمورفیلم، ای-آر- رحمان ، موسیقیدان سرشناس هندی و برنده جایزه اسکار، نفتا، گلدن کلوب بعنوان سازنده موسیقی متن . فیلم در نگاه اول به شدت تاثیر گذاراست البته نه بدلیل فیلمنامه ای محکم و استخوان دار که مجیدی با همکاری کامپوزیا پرتوی آنرا به نگارش درآورده است بلکه بیشتر بدلیل جذابیت ها و فضاسازیهای تصویری و اِلِمانهای صوتی، مخصوصاً درسالنی برگرفته از جدیدترین و پیشرفته ترین تکنولوژی روز که لذت تماشای این فیلم را صد چندان می کند لا اقل برای ما شهرستانی ها که حتی در استان مان نیز سالهاست از این کیفیت های استاندارد شده بی بهره ایم. مجیدی شاید می خواسته که بینندگانش را تنها به دیدار تروکاژهای تصویری ،مناظر بکر سینمایی در این اثر و موسیقی فراگیر که در طول سه ساعت روح آدمی رانوازش می دهد ببرد و نه چیزی فراتر از آن .باید اذعان کرد که فیلم اگر چه طولانی است ولی اصلاٌ خسته کننده و آزار دهنده نیست نه برای ما حداقل از نظر مضمونی و به جهت نزدیکی محتوای فیلم بلکه برای بسیاری که حتی نمی توانند ارتباطی تنگاتنگ با فیلم برقرار سازند، این اثر دارای شاخصه هایی ست که نمی توان ازآن به راحتی دل کند لااقل می توان این گونه برداشت کرد یا اینکه درنگاه من بعنوان بیننده می تواند این گونه رصد و برداشت شود که هنرمندان شهره و پُرنام وآوازه جهانی که به عظمت این فیلم یاری رسانده اند کار خود را به نحو احسن و بطور تمام و کمال انجام داده اند و در این هیچ شک و شهبه ای وجود ندارد و شاید یکی از اصلی ترین دلیل که این فیلم بصورت فوق العاده ای بیننده را درگیر خودش کرد ه و او را به همذات پنداری وامیدارد وجود این سینماگران حاذق و کاربلد باشد .فقر نوشتاری درطول ساعاتی که بیننده در گیر اثر است به شدت درجای جای این اثرنمایان می گردد تا جایی که آدم احساس می کند کارگردان فیلمی نود دقیقه ای را به ضرب و زور تصاویر کارت پستالی و موسیقی از نوع به شدت شرقی آن به فیلمی سه ساعته تبدیل کرده است چرا که فیلم یکدست و یکنواخت جلوه می کند و فراز و فرود آنچنان که روح یک درام و یا یک اثر حماسی مذهبی را شکل می دهد در اینجا بسیار اندک و کم به چشم می آیدغیرازچند صحنه گذرا ازتضاد و تقابل بین قبایل وقومیتهای درگیردرجنگی که عاقبت برپیروزی اندیشه بربلاهت وعقلانیت بر جهل منجر میگردد .

377345

بی گمان مجیدی در بدو ورود به این مجموعه و رسیدن به پیش فرض هایی از قبیل تعیین شده نخواسته یا نتوانسته از خود نیز چیزی به فیلم تزریق نماید چرا که شاید فکر می کرده که در صورت انجام این کار به روح اثر لطمه وارد می آمده و یا به قداست پیامبر اسلام آنگونه که باید و شایدنمی شد پرداخت و یا دلایلی از این گونه که ممکن است با آنها در شروع این همکاری در گیر بوده است و این درگیری های ذهنی احتمالا راه را بر خلاقیت کارگردان در ارائه اثری شاخص که نام مجیدی را بر تارک خود داشته باشد بسته است .البته ناگفته نماند که این کمی و کاستی در پرورش داستان هیچگاه از ارزش کار این فیلمساز برجسته نمی کاهد و ما باید این را بپذیریم که در طول تاریخ سینمای ایران، در حیطه کارهای مذهبی توسط این کارگردان، اثری بزرگ خلق شده است که حتی توانایی رقابت در عرصه های جهانی را نیز در آن میتوان دید چه اینکه این اثر بعنوان یک اثر کامل و آبرومند از طرف جامعه سینمایی ایران جهت شرکت در جشنواره سینمایی اسکار انتخاب گردیده است و این انتخاب قدرت فیلمسازی این هنرمند را نشان می دهد .محمد رسول الله (ص) همانطور که گفته شد قسمتی از سه گانه سینمایی است که به همت دست اندرکاران فیلم، گرد آوردگان متن، کارگردان و بازیگران بسیاری در قالب تصویر به معرض دید و قضاوت بینندگان داخلی و خارجی قرار گرفته است .با امید آنکه در دو قسمت باقی مانده شاهد اثری عظیم تر، شاخص تر، و والاتری باشیم که در حد واندازه نام بزرگ پیامبر اسلام به چشم بیاید.

۱ دیدگاه

  1. پژمان خلیل زاده می‌گه:

    با سلام
    با تشکر ویژه از آقای خورشیدی عزیز که این متن نقدگونه را به نگار ش درآوردند.
    اما در متن شاهد دو غلط املایی هستیم که سهوآ به اثر وارد شده است.
    ۱٫ نام بازیگر محسن تنابنده است
    ۲٫ جشنواره ی سینمایی بفتا، که یک جشنواره ی فیلم در کشور انگلستان است که هر ساله برگزار شده و در کنار برلین، کن، ونیز و اسکار یکی از مهمترین جشنواره های سینمایی محسوب می شود.
    اما در مورد فیلم بد، مغشوش و شلخته ی مجیدی که فقط تصویرهای زیبا دارد و پز همین را هم می دهد که متآسفانه برای برخی فرم محسوب می شود(با اینکه فرم این نیست) بحث دیگری می توان کرد که در فرصت دیگری مفصلآ در مورد این اثر مطلبی می نویسم.
    با درود بر دوستان عزیز
    پ. خلیل زاده

    پاسخ دادن

ارسال نظر

قدرت گرفته از وردپرس | قالب دارینا فارسی شده توسطقالب های فارسی برای وردپرس